Evaluatie

Evaluaties


Inleiding

  • Om de evolutie van onze spelers op te volgen zullen er evaluatiemomenten worden ingelast.
  • De evaluaties bestaan uit 2 delen.
  • Enerzijds worden er door de trainers evaluatiefiches ingevuld en anderzijds zijn er ook evaluatietesten. De evaluatietesten bestaan uit 2 delen, namelijk een test die zowel de fysieke paraatheid als de technische capaciteiten evalueert.
  • De resultaten van deze evaluaties zijn louter en alleen voor de club, deze worden niet gecommuniceerd naar de ouders.
  • Jaarlijks zijn er vanaf U10 minstens 2 evaluatiemomenten met de ouders om deze in te lichten over de evolutie en de werkpunten van de speler. De trainers kunnen de evaluatietesten inzien om zo in te spelen op het individu.

De evaluatie fiches

  • Hier zijn het de trainers die samen met de jeugdcoördinatoren elke speler individueel beoordelen tijdens de trainingen en wedstrijden.
  • Ook aan de spelers wordt gevraagd dergelijke evaluatiefiche zelf in te vullen.
  • Tevens wordt er een verschil gemaakt volgens leeftijd (8-8 – 11-11)
  • De evaluaties worden bijgehouden in Pro Soccer Data.
  • De scores: naargelang de leeftijd zijn er verschillende scores:


Bij U10 tot en met U13 wordt er gewerkt met sterren

  • 1 ster = onder regionaal/Interprovinciaal niveau
  • 2 sterren = gemiddeld regional/Interprovinciaal niveau
  • 3 sterren = goed regional/Interprovinciaal niveau
  • 4 sterren = zeer goed regional/Interprovinciaal niveau
  • 5 sterren = uitstekend – hoger niveau haalbaar


Vanaf U15 wordt er gewerkt met punten van 1 – 10

  • 10 = uitmuntend – hoger niveau nodig
  • 9 = uitstekend – hoger niveau haalbaar
  • 8 = zeer zeer goed regionaal/Interprovinciaal niveau
  • 7 = zeer goed regionaal/Interprovinciaal niveau
  • 6 = goed regionaal/Interprovinciaal niveau
  • 5 = boven gemiddeld regionaal/Interprovinciaal niveau
  • 4 = gemiddeld regionaal/Interprovinciaal niveau
  • 3 = net onder gemiddeld regionaal/Interprovinciaal niveau
  • 2 = onder regionaal/Interprovinciaal niveau
  • 2 = ver onder regionaal/Interprovinciaal niveau
  • 1 = beginnersniveau

 

  • Aspecten: net zoals in het jeugdplan wordt er gekeken naar verschillende vaardigheden.
    • Mentale vaardigheden: hier worden de mentale weerbaarheden bekeken zoals fairplay, inzet, zelfvertrouwen...
    • Technische vaardigheden:
      hier worden de technische vaardigheden bekeken. Dit gaat van passing tot passeerbeweging.
      Vanaf U11 wordt ook het kopspel en de tackle beoordeeld.
    • Tactische vaardigheden:
      hier wordt gekeken hoe de speler de tactische doelstelling oppikt en uitvoert.
      Vanaf U11 wordt er gekeken hoe een speler deze taken uitvoert bij balbezit en bij balverlies.
    • Fysieke paraatheid:
      Hier worden een aantal fysieke parameters bekeken zoals daar zijn startsnelheid, duelkracht…
    • Algemene beoordeling: welke zijn de sterke en mindere sterke punten van de speler.
       

De evaluatie testen

  • De  evaluaties worden door de headcoaches samen met de trainer ingepland Minimum1 maal per seizoen (einde seizoen). Deze bestaan uit een paar eenvoudige testen die eenvoudig kunnen worden ingepland in de training.
  • Minimaal 1x per jaar worden de spelers onderworpen aan een reeks testen om zo hun evolutie in de domeinen techniek en fysiek op te volgen. Dit zijn dan de eindevaluaties en deze gaan door in de maand April/Mei
     
  • Fysieke paraatheid:
    • Startsnelheid : 2 pogingen vanuit stilstand 10 meter spurt, beste tijd telt
    • Loopsnelheid: vanuit stilstand 25 meter (tot en met U13) of 40 meter (vanaf U14) afleggen. 2 pogingen, snelste tijd telt.
  • Technische vaardigheid:
    • Dribbelparkoer: parkoer dien afgelegd te worden tegen tijd. 2x Herhalen. Beste tijd telt.

Dribbelparcours

  • Jongleren met voeten: Elke speler krijgt 3 pogingen om tot een maximum aan baltoetsen met voet of dij te komen.

Het evaluatie-moment met de ouders

  • De trainer(s) is/zijn aanwezig op het evaluatiegesprek dat de jeugdcoördinator normaal 2x per jaar heeft met de ouders en/of speler (vanaf U16 enkel speler).
  • Dit gesprek gaat door op een, door de trainer, vastgelegd tijdsstip. De ouders/spelers krijgen een uitnodiging per mail van de trainer of jeugdcoördinator bij de middenbouw.
  • Tijdens dit gesprek worden de algemene punten per speler besproken. Er worden geen resultaten van hetzij evaluatietesten, hetzij evaluatiefiches noch getoond, noch mee gegeven aan de ouders of spelers.